Naslovnica Terapijske intervencije Epiduralna steroidna injekcija

Epiduralna steroidna injekcija

Što je epiduralna steroidna injekcija

Epiduralnom injekcijom lijekovi se daju izravno u epiduralni prostor, i to kombinacija kortikosteroida i lokalnog anestetika. Kortikosteroid djeluje tako da smanjuje upalu živca, što zajedno s djelovanjem lokalnog anestetika smanuje bolove, prije svega radikularne bolove u nogama (ishijas) ili rukama, ovisno o mjestu gdje se injekcija daje. Epiduralna injekcija je efikasna jer se daje manja količina lijeka točno na mjesto gdje je upala i uzročnik bolova.

Kada se preporuča epiduralna steroidna injekcija

Preporuča se u onim slučajevima kada želimo ublažiti radikularnu bol (bol u nogama ili rukama koja nastaje zbog lezije korijena živca), u svrhu smanjenja tegoba i olakšanja fizikalne terapije. Radikularna bol najčešće nastaje zbog upale živca uslijed hernije diska. Kortikosteroid sam po sebi ne liječi herniju diska, ali smanjujući upalu smanjuje i bolove i omogućava organizmu da sam zaliječi diskus herniju. Efekt epiduralne injekcije traje od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci, što je često dovoljno da se prebrodi akutna faza upale i da se hernija diska riješi bez operacije.

Dva su najčešća razloga za primjenu epiduralne steroidne injekcije:

1.hernija diska koja za posljedicu ima bol u nozi (tzv. „išijas) ili bol u ruci ukoliko se radi o herniji diska na vratnoj kralježnici – tkivo diska koje kod hernije dolazi u blizinu živca donosi sa sobom kemijske spojeve koji dovode do upale s posljedičnim bolovima. Velika većina svih hernija diska može se liječiti bez operacije, samo je potrebno prebroditi akutnu upalnu fazu koja najjače boli. Epiduralna injekcija ima za cilj smanjiti upalu i bolove i na taj način zadržati pacijenta pokretnim i sposobnim za provođenje fizikalne terapije. Što se injekcija ranije primijeni, to je efikasnost veća; ukoliko simptomi traju kraće od 3 mjeseca, bolovi se smanjuju kod 90% pacijenata. Kada tegobe traju od 3 do 6 mjeseci, efikasnost je oko 70%, a ukoliko tegobe traju duže od godinu dana, efikasnost procedure je oko 50%.

2.lumbalna stenoza (bolest starijih ljudi kod koje je zbog degenerativnih promjena sužen kralježnični kanal kojim prolaze živci koji idu prema nogama)-
simptomi ove bolesti su križobolja, bolovi u nogama i nemogućnost duljeg hoda bez odmora. Mehanizam djelovanja epiduralne steroidne injekcije kod ove je bolesti nešto drugačiji nego kod hernije diska, ali također efikasan kod 50-70% pacijenata. Primjenjuje se za smanjenje tegoba kod pacijenata koji čekaju operaciju, u slučajevima kada operacija nije indicirana, kada pacijenti ne žele operaciju ili se ne mogu podvrgnuti operaciji u općoj anesteziji.

Koji je postupak primjene epiduralne steroidne injekcije

Epiduralna steroidna injekcija primjenjuje se u operacijskoj sali, uz prisustvo anesteziologa i pod kontrolom rtg aparata. Upotreba rtg aparata je neophodna ukoliko se želi pravilno izvesti procedura. Bez upotrebe rtg aparata, postotak nepravilno izvedene injekcije je do 30% i kod iskusnih liječnika.
U epiduralni prostor može se pristupiti na tri načina: interlaminarno, transforaminalno ili kaudalno, što ovisi o indikaciji za injekciju i točnom mjestu u epiduralnom prostoru gdje treba dati lijek.
Pacijent leži na operacijskom stolu potrbuške ili na boku, ovisno o tome daje li se injekcija u vratni ili lumbalni epiduralni prostor. Koža i potkožno tkivo se infiltriraju lokalnim anestetikom, potom se pod kontrolom rtg aparata igla uvede u epiduralni prostor. Pozicija igle se potvrdi aplikacijom kontrasta, a potom se injicira lijek i igla se odstrani.
Trajanje procedure je 30-ak minuta, potom pacijent odlazi u sobu za promatranje gdje boravi još najmanje 30 minuta. Kada liječnik bude siguran da je pacijent dobro i da nema alergijskih reakcija na lijekove ili drugih komplikacija, otpušta ga kući uz pratnju odgovorne i punoljetne osobe, koja će pacijenta odvesti kući.

Ponašanje pacijenta nakon epiduralne steroidne injekcije

Na dan primjene injekcije, pacijent se treba odmarati. Ukoliko radi fizički zahtjevan posao, odmor treba trajati 24-48 sati. Nakon toga dozvoljava se povratak na ranije aktivnosti. Kontrolni pregled se zakazuje najčešće 7-10 dana kasnije, radi procjene učinka. Ukoliko prva injekcija ne dovede do smanjenja bolova, mala je vjerojatnost da bi druga ili treća to učinile. Međutim, ukoliko se bolovi smanje nakon prve injekcije, ima smisla ponavljati injekciju ukoliko bude potrebno, u razmacima ne kraćim od 2 tjedna. U godini dana pacijent može primiti maksimalno 3-4 epiduralne injekcije.

Koje su moguće komplikacije

Epiduralna steroidna injekcija je minimalno invazivna procedura i komplikacije su izuzetno rijetke, ali mogu biti sljedeće:
infekcije – manje infekcije oko mjesta uboda događaju se kod 1-2% pacijenata. Ozbiljnije infekcije u epiduralnom prostoru vrlo su rijetke, događaju se kod 0,1% - 0,01% pacijenata (jednom na 1000 do 10 000 injekcija).
Krvarenje je rijetka komplikacija i dešava se kod pacijenata s bolestima zgrušavanja krvi i kod onih pacijenata koji uzimaju lijekove protiv zgrušavanja krvi. Zato, ukoliko ste u jednoj od ove dvije grupe pacijenata, o tome morate obavezno obavijestiti liječnika.
Oštećenje živca – iako iznimno rijetko, može se dogoditi zbog izravnog oštećenja iglom. To obično prolazi kroz nekoliko dana, bez ikakvog liječenja.
Oštećenje duralne vreće iglom nastaje u oko 0,5% epiduralnih injekcija. Tada dolazi do glavobolje koja traje nekoliko dana i sama prolazi bez posebnog liječenja. Izuzetno rijetko je potrebna nova epidralna injekcija, tzv. „zakrpa krvlju“ („blood patch“), kojom se zatvori nastalo oštećenje duralne vreće.
Oštećenje leđne moždine s neurološkim deficitom – zbog injekcije određene vrste kortikosteroida izravno u veliku radikularnu arteriju leđne moždine, dolazi do njenog začepljenja. Ova teška komplikacija je ekstremno rijetka, do sada je u medicinskoj literaturi objavljeno svega nekoliko slučajeva, iako samo u SAD-u pacijenti godišnje prime preko 600.000 epiduralnih steroidnih injekcija.

Koja je uspješnost ovakvog liječenja bolnih stanja kralježnice?

Postotak uspješnosti svih epiduralnih injekcija kreće se između 50% i 70%, pod uvjetom da se provode uz rtg kontrolu. Najbolji rezultati postižu se kod radikularnih bolova uslijed hernije diska, i to u ranoj fazi bolesti. Najlošiji su rezultati kod pacijenata s dugotrajnim tegobama, ranijim operativnim zahvatima na kralježnici i kod pušača.
Još jednom treba naglasiti da epiduralna steroidna injekcija ne liječi uzrok bolova. Ona ublažava tegobe za vrijeme dok se čeka operativni zahvat, pomaže pacijentima kod kojih nije indiciran operativni zahvat, koji se ne žele operirati ili ne mogu izdržati veliku operaciju kralježnice zbog drugih bolesti. U mnogim slučajevima diskus hernija epiduralna steroidna injekcija može odgoditi ili potpuno ukloniti potrebu za operativnim zahvatom.